Schadeformulieren

Welke stappen kun je zelf doorlopen (dit zijn algemene voorbeelden)

1) kun je iets doen om verdere schade te beperken? Bijvoorbeeld een emmer neerzetten om
water op te vangen voordat het verder door het huis stroomt.
2) waardoor is de schade ontstaan? Indien je hier zelf geen antwoord op hebt, contact
opnemen met bijv. een installateur of timmerman.
3) de schade-oorzaak herstellen. Dus als er een lekkende afvoer of leiding is, dan zal dit
eerst hersteld moeten worden voordat de rest van de schade hersteld kan worden.
Tip: alle bovenstaande stappen zijn bij iedereen hetzelfde. Het maakt niet uit of er dekking
bij een verzekeraar is of niet.

Wat zijn hierna de vervolgstappen:

Voor de beoordeling van de schade ontvangen wij graag de volgende stukken:

  1. Bijgaand schade aangifte formulier (graag invullen, opslaan en als bijlage retour zenden).
  2. Één of enkele foto's van de schade.
  3. Herstelnota of prijsopgave / inschatting van de kosten.

Waarom hebben we dit nodig?

De verzekeraar wil de schade kunnen beoordelen. Hoe groot is de schade, en wie is
bijvoorbeeld eigenaar van de spullen.
Verder wil de verzekeraar kunnen vaststellen of er dekking is voor deze schade. Want veel is
gedekt, maar niet alles.

Digitaal?

Digitaal is makkelijk en snel. Maar als dit niet gaat, dan mag dit ook worden afgeleverd op
ons kantoor in Gieten of Groningen.

En hoe nu verder?

Zodra het bovenstaande is ontvangen zal dit worden doorgezonden naar de schadeafdeling
van de verzekeraar.
De schadeafdeling beoordeeld de melding. Doorgaans zal er binnen 5 werkdagen een
reactie komen.

Wat wil je weten?

Via de onderstaande links vind je aanvullende nuttige informatie. Raadpleeg ons als je vragen hebt.

Financiële begrippenlijst

Sommige uitdrukkingen over geldzaken kom je niet elke dag tegen. Onze financiële begrippenlijst legt de meeste daarvan alvast uit en beantwoordt enkele veel gestelde vragen. Nog iets niet duidelijk? Aarzel niet en neem direct even vrijblijvend contact op.

Wat valt onder bijkomende kosten?

Als je een huis koopt, moet je rekening houden met allerlei kosten, naast de koopprijs. Denk hierbij aan de kosten voor het verbouwen en inrichten van je huis en de verhuizing. Maar er zijn ook de zogenaamde aankoopkosten, zoals de rekening van de notaris en ons hypotheekadvies. 

Meer lezen

Wat is een hypotheek?

Bij een ‘hypotheek’ leen je geld voor het aankopen van een woning. Deze geldt daarbij als onderpand. Dit zogenaamde ‘hypotheekrecht’ biedt de geldverstrekker meer zekerheid dat de lening kan worden terugbetaald. Hij verkrijgt via een hypotheek namelijk het recht om je woning te verkopen als jij de hypotheeklasten niet meer betaalt. In dat geval is er sprake van een executieverkoop. Daarnaast wil de geldverstrekker veelal ook een pandrecht.

Meer lezen

Wat kan ik meer lenen met een
energiebespaarbudget?

Steeds meer mensen denken na over zonnepanelen en isolatie of andere energiebesparende maatregelen. Wanneer je wilt gaan verduurzamen, gelden er ruimere mogelijkheden voor een hypotheek. Met het Energiebespaarbudget mag je namelijk tot 6% bovenop de woningwaarde lenen. Oók met NHG. 

Meer lezen

Hoe zit dat met de (vrijstelling)
overdrachtsbelasting?

Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan € 400.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt. De overheid heeft hiervoor een handige 'infographic' gemaakt. Hieronder vind je daarover extra informatie.

Meer lezen

Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Meer lezen

Bekijk alle financiële begrippen

Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact op

Namaco-FD

Deskundig en duidelijk, vlot en vriendelijk….we zeggen het niet van onszelf, maar zo worden we door
klanten beoordeeld. Hoe dan ook: we bereiden ons altijd zeer goed voor en nemen uitgebreid de tijd
voor iedere klant. Kunnen we je niet helpen dan hebben we toch kennisgemaakt en een leuk gesprek
gehad. Wordt het wel een match dan kun je verwachten dat wij je serieus adviseren en tot het gaatje
gaan voor de beste deal.

Openingstijden

Ma t/m Vr
08.30 - 17.30